Odgovor na: Preduzetništvo i upravljanje biznisom

Početna Forumi Napredna Biznis Grupa Preduzetništvo i upravljanje biznisom Odgovor na: Preduzetništvo i upravljanje biznisom

#7723

Zdravo,

 

Posle radionice o Biznis Canvas modelu (BCM), želim tri stvari da podelim sa vama, koje su meni lično bile jako korisne za znati kada sam ovaj alat koristila za sebe:

1. Biznis canvas model je pre svega vizuelni alat koji ti pomaže da na jednostavan način sagledaš sve ključne delove tvog posla – od ideje do toga kako zarađuješ novac. Kao što razmišljaš i planiraš baštu, ovde isto tako razmišljaš i planiraš svoju ideju: šta ti treba, kome prodaješ i kako ćeš doći do cilja. On je kao neka mapa (baste) koju kada znaš da čitaš, postaje ti jasno zašto je svaki element/komponenta ovog modela tu gde jeste i kako ti to može pomoći da razumeš kako da stigneš do svog cilja. Znači korisnost BCM kao alata ne zasniva se samo na tome koje komponente sadrži u sebi (a ima ih devet), nego i kako su one međusobno vizualno raspoređene i povezane kroz poslovnu logiku. Baci pogled na izgled obrazca koji ti je Sanja poslala, i pokušaj da razlučiš njihovu povezanost.

2. E sada, ako si u ovom trenutku stvarno zastala i otvorila obrazac za popunjava BCM, logično ćeš krenuti da ga gledaš po Vuku (Karadžiću) s leva na desno (kako pišemo) i da čitaš redno kako je šta napisano. No, kao što rekoh, ovaj alat ne prati logiku poslovne analize nego logiku kako jedan biznis model funkcioniše u praksi kada obezbeđuje vrednost za svog krajnjeg korisnika. U ovom slučaju to znači da su ovih 9 komponenti podeljeni u dva bloka: levi troškovni i desni prihodovni.

3.  Komponente popunjavate na način da krećete s desna na levo ( a ne s leva na desno) i to sledećim redom a evo i zašto: 1. Organizacija služi kupcima (Kupci) tako što > 2. rešava probleme kupaca ili zadovoljavajući kupćeve potrebe (Predlog vrednosti). > 3. Organizacija komunicira i isporučuje ovu vrednost na različite načine (Kanali distribucije) i > 4. uspostavlja i održava različite odnose sa kupcima (Odnosi sa kupcima). > 5. Novac dolazi kada kupci plate za dobijenu vrednost proizvoda/usluga (Prihodi) i ovim smo zatvorili desnu stranu modela. A onda prelazimo na levu stranu jer 6. potrebni su nam odredjeni resursi da bi se kreirali ili isporučili prethodno opisane elemente (Ključni resursi). > 7. Ovo su u stvari aktuelni zadaci i aktivnosti neophodne da uradite kako bi kreirali te prethodno opisane elemente (Ključne aktivnosti). > 8. Neke od aktivnosti su date drugima spolja da ih urade, dok i neke resurse moramo takođe nabavljati spolja (Ključni partneri). > 9. Ovo su sve troškovi neophodni za obezbeđivanje ključnih resursa, izvođenje ključnih aktivnosti i rada sa ključnim partnerima (Troškovi). Ovim smo završili i levu troškovnu stranu modela. Ovim redosledom prateći pitanja definisali smo na koji način kreiramo prihode (naše ŠTA) i koliko nas sve to košta (naše KAKO). Prihodi – troškovi=Profit samo ako smo svesni Vrednosti onog što nudimo (naše ZAŠTO). Zato se ova kompenente nalazi u središtu modela jer predstavlja presek ove dve dimenzije gledanje: iz ugla korisnika (prihod) iz ugla nas koji kreiramo (troškovi).

Ovaj alat ne čini tvoj Biznis plan, iako ćeš ga na bazi njega lako napisati. On služi da vizuelno brzo i lako identifikuješ ključne faktore za uspeh tvoje ideje. Pisanje Biznis plana radimo i vežbamo preko platforme Mreže Jezgro. Kada odeš na sajt i klikneš na Napiši Biznis plan (https://www.mrezajezgro.rs/napisi-biznis-plan/) otvoriće ti se polja za popunjavanje. Šta je ovde bitno da znaš: Prvi deo zaključno sa analizom tržišta ti služi da bolje razumeš šta je to što zeliš da ponudiš, zatim sa BCM vežbom popisaćeš ključne faktore koje ćeš zatim šire opisati u delovima plana, kao bi kada stigneš do Rezime Biznis plana, koji se nalazi kao poslednje polje za popunjavanje, bila u stanju da kratko i jasno do jedne strane navedeš i opišeš svoju ideju na takav način da neko ko te sluša ili čita poželi da kupi i/ili podrži baš tvoju ideju/proizvod/uslugu a ne neku drugu.


Uživajte u istraživanju i iskazivanju! Dragana
p.s. o troškovima i prihodima pričaćemo posebno.